Starten

geen paniek het is maar chaos loesje

Waar begin ik?
Wat is dat?
Waar koop je dat?

Als je gluten-, zuivel- en suikervrij gaat eten moet je even omschakelen. Ook in de biologische winkel is maar weinig te krijgen dat echt suikervrij is, dus vooral tussendoortjes voor de ‘zoete’ trek zul je vaak zelf moeten maken (of je moet iemand als ik in de buurt hebben die op bestelling ook lekkers maakt).
Ik heb lange tijd gedacht dat ik suikervrij at door de ‘suikervrije’ ontbijtkoek en koekjes bij de biologische winkel te halen. Maar daar zitten ook drie soorten suikers in, alleen niet die ene geraffineerde suiker die iedereen op het etiket wel herkent omdat die gewoon suiker heet. Maar maismoutstroop en dadelstroop en dat soort zoetmiddelen zijn toch ook echt suikers. Dus je houdt jezelf voor de gek als je die gebruikt als ‘gezonde’ tussendoortjes.

Maar waar begin je nou en wat heb je echt nodig als je de eerste voorzichtige stappen gaat maken? Producten die betaalbaar en overal verkrijgbaar zijn maken de overstap natuurlijk makkelijker. Online kun je alles krijgen maar het is natuurlijk toch handiger als je met de dagelijkse/wekelijkse boodschappen ook de ‘nieuwe’ producten kunt meenemen:

*Groente en fruit zijn belangrijke ingrediënten in een gezonde leefstijl, die je gelukkig overal kan vinden. En in steeds meer winkels is ook de biologische variant verkrijgbaar. Die is wel stukken duurder helaas. Hier vind je informatie over groente en fruit met de meeste en minste bestrijdingsmiddelen, zodat je wat makkelijker kan kiezen als je het echt gezond wilt aanpakken.

*Zelf kiemen kweken is ook een makkelijke en goedkope stap om te zetten. Wij gebruiken een mix van mungbonen, groene linzen en dupuylinzen. Veel supermarkten en ‘turkse winkels’ hebben deze ook in het assortiment. Deze kiemen zijn een heerlijke basis voor een gezond en voedzaam ontbijt, een lunchsalade of als bijgerecht. Stukje kaasdoek kopen bij Dille & Kamille, een dag/nacht weken, elke dag even spoelen en na 3 dagen heb je kiemen.

Havermout! Als je coeliakie hebt moet je gegarandeerd glutenvrije havermout nemen (verkrijgbaar in de biologische winkels), maar als je dat niet hebt is gewone havermout ook prima. Daar kunnen wel sporen van gluten inzitten omdat het is verbouwd op een veld waar ook tarwe is verbouwd, of verwerkt in een fabriek waar ook tarwe wordt verwerkt, maar daar heb je geen last van als je glutensensitiviteit hebt.
En met havermout kun je alle kanten op: havermoutpap, havermoutmuffins, haverkoek, granola, door je smoothie, als korstje om zelfgemaakte kipnuggets of vissticks, door de glutenvrije crackers

Boekweitmeel is ook een fijn meel om in huis te hebben. Niet duur, redelijk neutraal van smaak, en enigszins vergelijkbaar in gebruik als bijv tarwemeel. Ik gebruik het om er pannenkoekjes of wraps van te maken, door sauzen om het te laten indikken, in de osawacake en andere baksels.

Andere betaalbare melen zijn: rijstmeel, kikkererwtenmeel en teffmeel. Allemaal met hun eigen smaak. Sommige passen goed bij zoete gerechten, anderen beter bij hartige. Iets minder betaalbaar maar wel heel lekker is kastanjemeel. En nog minder betaalbaar zijn de melen gemaakt van noten zoals hazelnootmeel en amandelmeel. Die zijn wel heel lekker maar ivm de prijs gebruik ik ze maar weinig.

164568901Wijnsteenbakpoeder heb je nodig om je baksels te laten rijzen. Wijnsteenbakpoeder bevat geen gist. Gist kun je beter vermijden omdat het één van de producten is die een candida-infectie kan aanwakkeren.

 

vanillepoeder-kopenVanillepoeder gebruik ik veel om baksels een zoetige smaak te geven. Het is wat anders dan vanillesuiker! Je vindt het in biologische winkels en als je geluk hebt bij een biodrogist of groenteboer. Het is het merg uit een vanillestokje.

indexVanille-essence/vanille-extract is niet een kunstmatig aroma, dat je in de supermarkt kan kopen en dat vol zit met chemische troep, maar pure vanille die is getrokken in wodka. Je kan het zelf maken maar het is ook goed verkrijgbaar online of in de biologische winkel.

aman_prana_kokosolie_extra_vierge_325mlKokosolie is een van de weinige oliën waarmee je veilig kunt bakken. De meeste oliën oxideren bij hogere temperaturen, waardoor er vrije radicalen in je lichaam terecht komen die voor schade en veroudering zorgen. Kokosolie/-vet, palmvet en roomboter (of ghee) zijn de enige vetten waar je veilig mee kan bakken. Het beste kun je de extra vierge variant gebruiken, want de ontgeurde versie is weer bewerkt. Maar als je niet van de geur van kokos houdt dan is dat wel een goed alternatief. En kokosolie kun je ook gebruiken om je huid mee in te smeren, zelf chocola te maken en in baksels.

Kokosrasp is ook fijn om in huis te hebben. Door de havermoutpap en –koek, door het fruitontbijt en op de snackrepen. Het bevat veel vezels, waardoor je minder snel weer trek hebt.

indexOlijfolie extra vierge voor saladedressings en over een halve avocado: daarmee zorg je voor voldoende omega-9. Deze olie dus niet gebruiken om te verhitten in verband met oxidatie.

NotenNoten! Vaak zijn noten duur, maar op de markt kun je goed inslaan en in het seizoen kun je natuurlijk zelf hazelnoten en walnoten gaan zoeken. Noten kun je gebruiken in een fruithap, in baksels, door salades, en als gezond tussendoortje. Ze zijn een bron van vezels en gezonde vetten. Let er wel op dat je ongezouten, ongebrande noten koopt. Anders heb je een hoge dooreetfactor waardoor je er teveel van gaat eten en weer die vrije radicalen in je lijf. En van sommige noten mag je niet teveel eten: paranoten bevatten heel veel selenium. Selenium is nodig bij de omzetting van inactief naar actief schildklierhormoon, dat zorgt voor de stofwisseling in alle cellen. Teveel is ook weer niet goed, dus van deze noten mag je er niet meer dan 6 per dag.

Zeeproducten. Als je geen brood meer eet en je vervangt geraffineerd zout (waar jodium aan is toegevoegd) voor Keltisch Zeezout en Himalayazout, dan heb je kans op een tekort aan jodium. Een jodiumtekort is gevaarlijk, dus zorg ervoor dat je dit genoeg binnenkrijgt en haal dus magere zeevis, zeekraal (heerlijk op een rijstwafel met zalm, of in salades) of zeewier (norivellen voor sushi bijvoorbeeld) in huis.

Een leesbril! Het is heel belangrijk om de etiketten goed te lezen. De fabrikanten maken de ingrediëntenlijst niet voor niets in een steeds kleiner lettertype!

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    suiker- zuivel- en glutenvrij